Makettező: Szekér Géza - G'cart (WP)
Megnevezés: Hawker Siddeley Buccaneer S2B/S2D/SMk50
Gyártó: Airfix (GB)
Méretarány: 1:72
Katalógusszám: A04049
Anyag: fröccsöntött műanyag
Alkatrészek száma: 114
Matricák, festések: S2B - RAF Lossiemouth Gulf Detatchment, Operation "Granby", Muharraq, Bahrain, 1991
S2D - No.809 Naval Air Squadron, Fleet Air Arm, H.M.S. Ark Royal, 1976
S.Mk50 - No.24 Squadron, South African Air Force, Waterkloof, South Africa, 1970
Kiegészítők, függesztmények: Póttankok, rakéták, bombák, konténerek
Megjegyzés:

A repülőgép típus makett változatban is ritkán volt látható, ezen változtatott most az Airfix. 1:48-as méretarány mellett ismét elérhető a típus 1:72-ben is. A gyártó új, piros színű dobozai a látványos akciójeleneteik mellett oldalnézeti rajzokon hozzák a megépíthető és festhető változatokat. Egyszerű, de hatásos marketing.
A dobozban található öntőkeretek közül 2 újabb, 5 régebbi kivitelű. (utóbbiak közé sorolva az átlátszó alkatrészek keretét, amelyet azért gondosan külön csomagoltak) A főbb egységek keretei sajnos a régebbiek közül kerülnek ki, itt pozitív panelvonalakat és jókora kilökő tüske nyomokat találunk. Ezek döntő többsége az összeépítés után nem lesz látható, de a vízszintes vezérsík alján két jókora foltot kell tömítenünk. Az újabb keretek a fegyverzetet tartalmazzák - negatív panelvonalakkal, de jobban járunk, ha a mellékelt Paveway II és a Sidewinder helyett körülnézünk a maradékaink közt, vagy a Hasegawa készletéből helyettesítjük őket. Érdekes módon a régi kereteken található Sea Eagle rakéták vezérsíkjai realisztikusan vékonyak, míg az előbb említetteké enyhén szólva is vastagok. A kabintető egész szép, nem torzít.
A makett alapanyaga jól alakíthatónak tűnik, ami jól jön az összeépítés során, mert sorjáznunk is bőven kell, de ha az Öböl háborús változatot választjuk, a szárny végét is át kell szabnunk. A kabinbelső egyszerű, matricákkal és két "vigyázzállásban" ülő pilótafigurával készíthetjük el, ha van háttéranyagunk, bőven lesz feljavítási lehetőség. A futóművek sajnos egybeöntöttek, ekkora gépnél ez már zavaró. A főfutóknál érdemesnek tartok a műtétet a kerekek kiszabadítása érdekében. A típusra jellemző törzs végi féklapot csak csukott állapotban készíthetjük el, a szárnyak felhajtott állapotban történő bemutatása sem támogatott "gyárilag".  Természetesen barkácsoló kedvű, vállalkozó jellemű makettezők mindkét kérdést orvosolni tudják. A különböző apróbb beömlők, kiömlők megnyitását indokoltnak tartom.
Az összeállítási útmutató jól értelmezhető, a festéshez, matricázáshoz pedig szemet gyönyörködtető színes ábrák adnak segítséget. A matricaív kivitelezése szintén kivívta az elismerésem. Az egyik legnagyobb dilemmát a megépítendő változat és így az alkalmazott festés kiválasztása okozza. Kézenfekvő lenne az Öböl háborús, egyszínű gép megépítése, de a komor haditengerészeti és a látványos két színű, kuriózumnak tekinthető dél-afrikai változat is csábító.

Értékelés:
Internet: http://www.airfix.com