Megjegyzés: |
Repülőgépről:
Tervezése közvetlenül a MiG-29-es befejezése után, azaz 1983-ban kezdődött
meg. Az új MiG az amerikai ATF koncepcióra adandó orosz válasz volt.
Aerodinamikai kialakítása 1989-re fejeződött be. Az első földi tesztekre
1994-ben került sor. A fejlesztési programban azonban több probléma is
felmerült. Nem volt elegendő az állami támogatás, az orosz honvédelmi
minisztérium ekkorra már fizetésképtelenné vált, a légierő pedig nem tett
lépéseket, hogy anyagiakhoz jutassa a MiG-irodát. Késés mutatkozott a kacsa
vezérsíkokat mozgató elektronikus berendezések és a géphez tervezett
hajtóművek gyártása terén is. Nem készült el a vadonatúj radar sem
határidőre. És közbe szólt a politika is. A Szuhoj-tervezőintézet
főmérnökének jelentős befolyása volt Moszkvában, így hivatalos körökben az
előrenyilazott szárnyú Berkutot kezdték favorizálni. A MiG tervezőiroda
kitartó munkájának köszönhetően azonban a prototípus (Blue 01) 2000. február
29-én levegőbe emelkedhetett. Miután azonban nyilvánvalóvá vált, hogy az
orosz légierő nem tart igényt a gépre, visszaszállították azt a MiG
hangárjába.
Makettről:
A Revell méltán pályázhatna a legkörnyezetkímélőbb makett-vállalat címére. A
papírfelhasználást a minimálisra csökkentették. Az összeállítási útmutatót
összezsúfolták nekünk 3 oldalra, így sok helyen törhetjük a fejünket, hogy
hova mutatnak a vonalak. Hogy a dobozhoz se használjanak túl sok papírt, a
kelleténél kisebbre tervezték. Az öntőkeretek így azonban nem férnének bele,
de ezt a problémát a gyártónál nemes egyszerűséggel megoldották: az
öntőkereteket ketté vágták. Amivel végül is semmi gond nincsen, de az
emberre a szívbaj jön, amikor kibontja a makettet, és azt látja, hogy az
öntőkeretek fele hiányzik. A makett kidolgozása nem éppen részletes.
Valószínűleg azért, mert az eredeti gépről sem látott napvilágot túl sok
információ. A legkidolgozottabb részlet a pilóta. Az valószínűleg minden
repülőnél ugyanúgy néz ki. :) A nagyobb alkatrészek sem vetemedtek meg a
különleges dobozolás ellenére sem. A pilótafülke üvege nem túl vastag, nem
torzít. Túl sok matricát nem kapunk, de ez nem meglepő, hiszen a
prototípusokat nem szokták túldíszíteni.
Fotók és szöveg:
Veronika |