Makettező: Kiss Veronika
Megnevezés: MiG 1.44 MFI
Gyártó: Revell
Méretarány: 1:72
Katalógusszám: 04369
Anyag: Fröccsöntött műanyag
Alkatrészek száma: 69 szürke +  átlátszó
Matricák, festések:

Prototípushoz, a Blue 01-eshez
Fiktív repülőgéphez

Kiegészítők:

Megjegyzés:

Repülőgépről:
Tervezése közvetlenül a MiG-29-es befejezése után, azaz 1983-ban kezdődött meg. Az új MiG az amerikai ATF koncepcióra adandó orosz válasz volt. Aerodinamikai kialakítása 1989-re fejeződött be. Az első földi tesztekre 1994-ben került sor. A fejlesztési programban azonban több probléma is felmerült. Nem volt elegendő az állami támogatás, az orosz honvédelmi minisztérium ekkorra már fizetésképtelenné vált, a légierő pedig nem tett lépéseket, hogy anyagiakhoz jutassa a MiG-irodát. Késés mutatkozott a kacsa vezérsíkokat mozgató elektronikus berendezések és a géphez tervezett hajtóművek gyártása terén is. Nem készült el a vadonatúj radar sem határidőre. És közbe szólt a politika is. A Szuhoj-tervezőintézet főmérnökének jelentős befolyása volt Moszkvában, így hivatalos körökben az előrenyilazott szárnyú Berkutot kezdték favorizálni. A MiG tervezőiroda kitartó munkájának köszönhetően azonban a prototípus (Blue 01) 2000. február 29-én levegőbe emelkedhetett. Miután azonban nyilvánvalóvá vált, hogy az orosz légierő nem tart igényt a gépre, visszaszállították azt a MiG hangárjába.

Makettről:
A Revell méltán pályázhatna a legkörnyezetkímélőbb makett-vállalat címére. A papírfelhasználást a minimálisra csökkentették. Az összeállítási útmutatót összezsúfolták nekünk 3 oldalra, így sok helyen törhetjük a fejünket, hogy hova mutatnak a vonalak. Hogy a dobozhoz se használjanak túl sok papírt, a kelleténél kisebbre tervezték. Az öntőkeretek így azonban nem férnének bele, de ezt a problémát a gyártónál nemes egyszerűséggel megoldották: az öntőkereteket ketté vágták. Amivel végül is semmi gond nincsen, de az emberre a szívbaj jön, amikor kibontja a makettet, és azt látja, hogy az öntőkeretek fele hiányzik. A makett kidolgozása nem éppen részletes. Valószínűleg azért, mert az eredeti gépről sem látott napvilágot túl sok információ. A legkidolgozottabb részlet a pilóta. Az valószínűleg minden repülőnél ugyanúgy néz ki. :) A nagyobb alkatrészek sem vetemedtek meg a különleges dobozolás ellenére sem. A pilótafülke üvege nem túl vastag, nem torzít. Túl sok matricát nem kapunk, de ez nem meglepő, hiszen a prototípusokat nem szokták túldíszíteni.

Fotók és szöveg: Veronika

Értékelés:
Internet: www.revell.de