Megjegyzés: |
A
Pucara ( a név a dél-amerikai sziklacsúcsokon, kőből épült indián erődöket
takarja) az argentin Fabrica Militar de Aviones (F.M.A.) repülőgépgyár
elsősorban közvetlen felszíni célok, lázadók ellen (COIN) készített harci
repülője. A prototípus 1969 auguszus 20-án repült először még Garrett
Turboprop motorokkal, de azokat a következő példánytól már Turbomeca Astazou
XVIG motorokra cserélték. A sorozatgyártás 1974 novemberében indult. Az
összes legyártott gépmennyiségre vonatkozóan eltérő adatokat találtam, az
biztos, hogy 100 fölötti mennyiség készült. (108-tól kezdődően 160-ig
bezárólag találtam adatokat)
A minimális repülő elektronikával ellátott 2 üléses harci gép beépített
fegyverzete a pilótafülke alatt 2 darab 20mm űrméretű Hispano HS804 gépágyú
(270 lőszer csövenként), továbbá a fülke két oldalán két-két 7,62-es FN
M2-30 típusú géppuska (900 lőszer csövenként). A törzs alatt 1, a szárnyak
alatt pedig oldalanként szintén 1-1 fegyverzet-függesztő pilon szerelhető.
Bár a szélső pilonok teherbírása 500 kg, a törzsközép alattié pedig 1000 kg,
az összes terhelés nem haladhatja meg a 1500 kg-ot. Az alkalmazott
fegyverzet különböző, elsősorban hazai gyártású hagyományos és napalm
bombákból, rakétaindító konténerekből, géppuska konténerekből, valamint
felderítő konténerből állhat. MER és TER függesztők segítségével a
fegyverzet széles körben variálható. A későbbiekben a támadó potenciál
növelése érdekében a hazai gyártású ASM-2 Martin Pescator levegő-vízfelszin
rakétát, önvédelemre pedig a francia Matra Magic 2 rakétát is integrálták.
Az alap IA-58A változaton kívül ismert még az IA-58B változat, amelynél a
törzsbe süllyesztve 2 darab 30 mm-es DEFA gépágyút szereltek, de
sorozatgyártásra nem került. Az IA-58C csapott orrú változat, amelynél
elhagyták az első pilótafülkét, jelentősen fejlesztették a
repülőelektronikát, a B változatnál alkalmazott DEFA gépágyúk, a Martin
Pescator és a Matra Magic 2 rakéták pedig a harci potenciált növelték meg. A
legújabb fejlesztések közé sorolható az alaptípus korszerűsítése, amely
IA-58A(M) jelzéssel ismert. A repülőelektronika feljavításán kívül a
fegyverzetet is kibővítették. Találtam információt az IA-58D változatról is,
amely szintén az alap változat korszerűsítésével született, de nemzetközi
együttműködés keretén belül.
Alkalmazás:
A legnagyobb alkalmazó természetesen az Argentin Légierő (Fuerza Aerea
Argentina – FAA). Mindenki előtt ismert az 1982-es Falkland-szigetek
birtoklásáért vívott háború, ahol jelentős veszteségek mellett ugyan, de
derekasan helyt állt a típus. Korábban az országon belüli gerilla harcosok
ellen alkalmazták, de kokaültevények felderítésében, megsemmisítésében is
jeleskedett.
Uruguay (Fuerza Aerea Uruguaya – FAU) 6 darabot szerezett be alapvetően
szintén COIN feladatokra, de az alap argentin fegyverzet mellett amerikai
Mk-81 és Mk-82 Snakeye bombákat is rendszeresítettek.
Kolumbia légiereje (Fuerza Aerea Culombia – FAC) katonai segélyként kapott 3
darabot a kábítószer termelés és feldolgozás visszaszorítására.
A Srí Lankai Légierő (SLAF) 4 darabot vásárolt, amelyeket az országban zajló
polgárháborúban alkalmaztak.
Nagy-Britannia háborús zsákmányként 3 darabot rendszeresített tesztelési
célzattal, ezek később múzeumokba kerültek.
Mauritánia számára is épült legalább egy különleges festésű példány, de az
üzlet végül nem jött össze.
A makett:
Az Airfix 2008-as újdonsága a Special Hobby korábbi Pucara készletének
(SH72047) lebutított változata. Összesen 93 alkatrészből építhetjük meg a
harci repülő 198 mm hosszú és 201 mm fesztávú makettjét. Az eredeti
készletből származik a törzsfeleket, szárnyakat és a futóműveket tartalmazó
A, B, és C öntőkeret. A D jelű pedig azokat az alkatrészeket tartalmazza,
amelyek a Special Hobby dobozában műgyantából, vagy maratásból készültek.
(pl. katapultülések, kabinbelső) Az E jelű öntőkeret külön simítózáras
zacskóba csomagolva az egybeöntött kabintetőt tartalmazza. (Az összes
öntőkeretet egy műanyag zacskóba csomagolták.) A szürke öntőkeretek
minőségére nem lehet panasz, a panelvonalak vékony, vésett kivitelűek, és a
SKY CORNER oldalról letölthető rajzokkal összehasonlítva jó helyen vannak,
igaz a törzs oldaláról egy karcolat hiányzik. A kabintető lehetne vékonyabb
is. Így egy kicsit, igaz nem zavaró mértékben, de torzít. Nagy felülete
miatt a kabinbelső feljavítása mindenképpen indokolt. Függesztményt sajnos
nem tartalmaz a doboz, a szárny alatti pilonokra maradék alkatrészekből
áramvonalazó kúppal ellátott LAU-61-es rakétablokkokat rögzíthetünk, akár
kettőt-kettőt is MER tartókra szerelve. Az uruguayi változat esetében jól
jöhetnek az Mk-81 és Mk-82-es bombák is. A törzs alatti és a vezérsíkhoz
csatlakozó felső antennákat ne felejtsük el utólag legyártani.
Az összeállítási útmutatóban a típus rövid ismertetése után az
alkatrésztérképet találjuk. 17 ábra van a segítségünkre a készlet
összeállításában, 2 oldalon pedig a festéshez és a matricázáshoz kapjuk a
harci gép 4 nézeti rajzát. Ezek közül az egyik a Falkland-szigeteken
1982-ben alkalmazott zöld-világos barna színű argentin repülőgépnek, míg a
másik az uruguayiak európai stílusú sötétzöld-sötét szürke foltos gépének
ábrája. A színeket Humbrol kódokban, a FAU gépnél pedig FS kódokban is
megadják. A matricalap nyomása egész szép, de a túl sok lakk miatt vastag és
fényes.
A készletet bátran ajánlom a ritkább repülőgép típusok kedvelőinek. A
Special Hobby készletéhez képest szerényebb kivitelű doboz természetesen
jóval olcsóbb is, a hazai forgalmazó, a
Szikla-Főnix Kft. 2008 őszén
1.700,-Ft-ért forgalmazza. Az ár-érték arány úgy gondolom, hogy nagyon jó!
Az összeépítéshez nem túl nagy munkával elégséges háttéranyagot találunk, én
most az alábbiakkal tudok segíteni:
Típusismertető, harci alkalmazás: Haditechnika 2007/2; 3 és 4. számai
Méretarányos rajzok: SKY
CORNER
Fényképek:
Airlines.net
Matricakészlet: Condor
Decals
Fotó és szöveg:
Szekér Géza (G'cart) |