Megjegyzés: |
Története:
A Spitfire atyja, Reginald Mitchell tervezte. Már a '30-as évek közepén
repült. A Seagull V polgári repülőgép továbbfejlesztett változata. Egyik
érdekessége, hogy ez volt az első repülőcsónak, amit hadihajóról, katapult
segítségével indíthattak. A típust nagyon sok feladatkörben alkalmazták
(felderítő, tengeri-mentő, tengeralattjáró-elhárító, hajókonvojvédő), így
nem csoda, hogy a II. Világháború alatt az összes hadszíntéren megtalálható
volt. Nagyon sok pilóta köszönhette neki az életét.
A makett:
Régi ismerős, új köntösben! Eredetileg a Matchbox dobozaiban találkozhattunk
ezzel a makettel. Mentségére legyen szólva; az egyik legjobb készlete
lehetett akkoriban. Három öntőkereten, 57 darab világosszürke alkatrészt
találunk, plusz a kabintetőt.
A makett felülete elég szegényes. Többnyire pozitív, de jó irányvonalat
nyújtanak az újrakarcoláshoz. Az irányító felületek illeszkedésénél negatív
ugyan, de azok túl határozottak. A Bristol Pegasus egysoros (9 hengeres)
motor meglepően finoman kidolgozott (főleg, ha figyelembe vesszük, hogy a
makett a '70-es évekből származik!). A négyágú légcsavart két részből kell
összeépíteni. Ezek részletessége kielégítő. A belső -a Matchboxtól
megszokottan- szegényes. Csak a "székek" találhatóak a dobozban, jellegzetes
Matchbox figurákkal (még padló sincs!). Szerencsére hely bőven akad a belső
kidolgozására. A futómű "pihenő állását" hasonló módon hanyagolták.
Kidolgozásuk erősen ajánlott. A fesztáv 2mm-rel kisebb, de ezt mérésnek
és/vagy a kerekítésnek tudtam be, ezért a makettet alak és mérethűnek
találtam. Az alkatrész-bontás ésszerű, tekintve, hogy a felépítés sok
minden, csak nem egyszerű. Gyakorlatilag minden egyes részletért
"megdolgoztat" a készlet. Az építésnél kitüntetett figyelmet érdemel a
szárnyak pontos beállítása, valamint a feszítő huzalok pótlása. A matrica a
megszokottan -jó- Revell minőséget prezentálja. A két választható festés
mellett a gép stenciljeit is tartalmazza. Egy a Royal Navy példányát (HMS
Victorious hordozó, 1945), és a háború után, 1948-ban, a Flottille 53S
Aeronavale-ál szolgáló fémszínű gépet készíthetjük el.
Összegezve: kis gép, nagy munka!
Fotó és szöveg:
Braun Gergely Gábor (ChevyG) |